Virtuálne laboratórium
Virtuálne laboratórium predstavuje implementáciou technológie virtuálnej reality ako vyššieho stupňa e-learningových foriem výuky do procesu výučby predmetov zameraných na automatizáciu technologických procesov pomocou programovateľných automatov.
Virtuálna realita ako spojenie dvoch slov s opačným významom (virtual - niečo fiktívne, neskutočné a real - skutočný) predstavuje technológiu zobrazenia zložitých javov a možnosť interakcie človeka s nimi prostredníctvom počítača. Táto nová technológia vzhľadom na projektovo orientovanú výuku využívajúcu e-learningové metódy kombinované s vykonávaním reálnych experimentov predstavuje nový trend uplatňovaný v pedagogickom procese. Zvládnutie a využitie informačných technológií sa v súčasnosti stáva jedným z rozhodujúcich faktorov úspechu na trhu práce. Ten, v čoraz väčšej miere, spočíva v schopnosti ľudí zorientovať sa v množstve informácií, čo najefektívnejšie ich spracovať a využiť. E-learningová forma výučby prostredníctvom internetu ponúka študentom možnosť získavania potrebných informácií z ktoréhokoľvek miesta a v ľubovoľnom čase prostredníctvom počítača. Rýchle zmeny v spoločnosti a používaných technológiách si vyžadujú flexibilných inžinierov, ktorí majú široké vedomosti a skúsenosti, čo kladie nároky na ich kvalifikačný rast a špecializáciu. Z toho dôvodu je veľmi dôležité, aby študenti získali počas štúdia nielen teoretické vedomosti, ale rovnako aj praktické skúsenosti a návyky. V súčasnosti sa venuje tejto problematike stále viac pozornosti, pretože akokoľvek perfektne pripravená prednáška, videokonferencia alebo multimediálna učebnica nenahradí osobnú skúsenosť. Veľmi často sa zamieňajú pojmy informácie a vedomosti. “Je len jediný spôsob ako z informácií urobiť vedomosti – vlastná práca.“. Ak navyše vezmeme do úvahy štatistické výsledky psychologického výskumu “Človek si pamätá 10% toho čo číta, 50% toho čo vidí a až 90% informácií, ktoré získa interaktívnou činnosťou.”, je zrejme, že najlepším spôsobom výučby je práca na konkrétnych projektoch.
Predovšetkým v inžinierskych študijných oboroch hrajú nové komunikačné a informačné technológie významnú úlohu, čo umožnilo vznik rôznych inovatívnych foriem výučby, ako sú napr. on-line semináre či virtuálne laboratória. V súčasnosti viacero technických univerzít v Európe a aj vo svete má vytvorené alebo je v štádiu budovania spomínaných virtuálnych laboratórií, ktoré predstavujú programové prostredie prístupné cez Internet umožňujúce okrem elektronického vzdelávania aj simuláciu prevádzky reálnych systémov alebo diaľkové spúšťanie a riadenie fyzikálnych modelov technologických procesov. Vo väčšine prípadov virtuálne laboratórium nepredstavuje žiadnu na webových nástrojoch založenú simuláciu. Je to reálny elektrotechnický experiment prevádzkovaný v laboratóriu, ale prístupný, riadený alebo monitorovaný na diaľku prostredníctvom webových technológií. Virtuálne laboratórium môže byť využívané v pedagogickom procese on-line metódou priamej výučby alebo off-line dištančnou metódou, ktorá umožní študentom prácu s laboratórnymi experimentmi aj mimo plánovaného rozvrhu. Budovanie experimentov pre virtuálne praktické cvičenia je finančne náročné, preto je často nemožné, aby jedna vzdelávacia inštitúcia mala k dispozícií úplnú škálu experimentov určitého odborného zamerania.
Z toho dôvodu bol na Katedre elektrotechniky a mechatroniky FEI TU v Košiciach vypracovaný projekt KEGA 006-005TUKE-4/2010 s názvom
Nové technológie vo výučbe predmetov z oblasti riadenia
elektrotechnických a mechatronických systémov
Vybudované virtuálne laboratórium bolo doplnené o ďalšie tri pracoviská v rámci projektu KEGA 011TUKE-4/2013 s názvom
E-MLAB súbor originálnych laboratórnych pracovísk
pre podporu a rozšírenie možností
výskumno-výučbových laboratórií v odbore Mechatronika