Registrácia

Virtuálne laboratórium KEM FEI TUKE

Ciele projektu

Hlavným cieľom projektu KEGA 006-005TUKE-4/2010 je implementácia e-learningových a webovo orientovaných technológií do výučby predmetov z oblasti riadenia elektrotechnických a mechatronických systémov. Tento hlavný cieľ bol realizovaný prostredníctvom dvoch špecifických cieľov:

  1. inováciou virtuálneho laboratória vybudovaného v rámci projektu KEGA 3/4196/06,
  2. tvorbou nových e-learningových študijných materiálov pre predmety z oblasti automatizačnej techniky, vizualizačných systémov a priemyselných komunikačných systémov.

Inovácia virtuálneho laboratória je zameraná predovšetkým na skvalitnenie vybavenia a na zvýšenie počtu pracovísk so vzdialeným prístupom pre riešenie praktických úloh z oblasti automatizácie elektrotechnických a mechatronických systémov. Tento špecifický cieľ bol realizovaný prostredníctvom nasledujúcich aktivít:

  • Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom pohonu s nelineárnou záťažou (FEI STUBA).
  • b) Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom nelineárneho jednohmotnostného mechatronického systému (FEI TUKE).
  • Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom štatisticky chaotickej záťaže (FEI STUBA).
  • Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom vzduchovej loptičky (FEI TUKE).
  • Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom inteligentnej križovatky (FEI TUKE).
  • Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom žonglér (FEI STUBA).
  • Dobudovanie všetkých pracovísk virtuálneho laboratória o systém vizuálneho sprístupnenia (IP kamery)
  • Tvorba virtuálnych modelov pre verifikáciu správnosti navrhnutých riadiacich algoritmov prostredníctvom internetu pre všetky pracoviská virtuálneho laboratória.

Tvorba e-learningových učebných materiálov bola realizovaná pre vzdelávanie v bakalárskom študijnom programe Automatizácia mechatronických systémov  na FEI TU v Košiciach a v bakalárskom študijnom programe Priemyselná informatika na FEI STU Bratislava. Vytvorené e-learningové študijné materiály budú použité pre dennú alebo externú formu štúdia priamou alebo dištančnou metódou a podporia flexibilitu, atraktivitu a variabilitu vyučovacieho procesu. Projekt zabezpečuje e-learningové učebné materiály pre nasledujúce predmety z oblasti automatizačnej techniky:

  • Automatizácia priemyselných systémov, 3. roč. Bc. štúdia FEI TU Košice
  • Používateľské rozhrania, 2. roč. Bc. štúdia FEI TU Košice
  • Priemyselné komunikačné systémy 3. roč. Bc. štúdia FEI STU Bratislava

 

Hlavným cieľom projektu KEGA 011TUKE-4/2013 je vytvorenie súboru originálnych pracovísk s názvom E-MLAB (Engineering Mechatronic Laboratory) postavených na báze účelovo zostavených fyzikálnych modelov mechatronických systémov pre podporu vzdelávania v oblasti tvorivého myslenia a budovania vedecko-výskumnej základne kvalifikovaných inžinierov v odbore Mechatronika.

Novovybudované pracoviská E-MLAB rozšíria možnosti už vybudovaného virtuálneho laboratória so vzdialeným prístupom pre riadenie elektrotechnických a mechatronických systémov (projekt KEGA 006-005TUKE-4/2010) s dôrazom na možnosť vytvárania variantných riešení a hľadania optimálneho riešenia v oblasti vývoja a moderných metód riadenia mechatronických systémov. Tento hlavný cieľ bude realizovaný prostredníctvom nasledujúcich aktivít:

  1. Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom dvojosového pohonného systému pre riadenie pohybu balancujúcej loptičky po predpísanej dráhe na pohyblivej rovine - BALBALL s riadiacim systémom na báze PLC pre realizáciu spojitého riadenia mechatronických systémov s dôrazom na možnosť variantností prístupov a riešení zadaných úloh.
  2. Vybudovanie pracoviska s fyzikálnym modelom autonómneho inteligentného vozidla - AUTIVO ako komplexného mechatronického systému s riadiacim systémom na báze PLC a vizualizačným rozhraním.
  3. Vybudovanie robotického pracoviska - OTROBO pozostávajúceho z 5-kĺbového aktuátora ovládaného prostredníctvom grafického prostredia vytvoreného v programe Matlab pre komplexné riešenie úloh z oblasti robotiky.
  4. Vytvorenie 3 virtuálnych modelov pre verifikáciu správnosti navrhnutých riadiacich algoritmov prostredníctvom internetu bez prítomnosti učiteľa pre fyzikálne modely BALBALL, AUTIVO a OTROBO.
  5. Vytvorenie E-learningovej učebnice pre predmet Priemyselná automatizácia vyučovaný v 1. semestri 2. stupňa študijného programu Automatizácia mechatronických systémov a 3 E-learningových učebných materiálov určených pre prácu študentov na vybudovaných pracoviskách E-MLAB.